Steeds meer mensen surfen vanop hun smartphone in plaats van op de desktop of laptop.

Een responsive website was tot nu toe de beste benadering, maar naar de toekomst toe is het beter is om bij het ontwerpen en verbeteren van je website de mobiele gebruiker als uitgangsbasis te nemen.

 

Surfgedrag

In de grafiek hieronder zien we het totale internetverkeer wereldwijd tussen 2009 en 2018, opgesplitst per desktop, mobiele en tabletgebruikers. In 2009 surften de mensen nog uitsluitend op internet via de desktop of laptop. Dit aandeel is met de jaren blijven verminderen. Het aantal mensen die surfen op internet via een mobiel toestel daarentegen (dank u voor de iPhone, Steve Jobs 🙂 ) is blijven stijgen.

Belangrijker nog, sinds begin 2017 surfen meer mensen mobiel dan via de desktop! (opvallend is dat tabletgebruikers wereldwijd nooit meer dan 7% uitmaakten van alle surfers, en hun aandeel ondertussen zelfs is teruggevallen naar amper 4,3%)

 

Wat gaat Google doen?

Als het op SEO aankomt is (bijna altijd) de belangrijkste vraag wat Google met deze verandering van plan is, en het hoeft niet te verbazen dat ze ook hier weer hun gezonde verstand laten werken. In 2018 gaan ze immers een nieuwe versie van hun indexeringsalgoritme uitrollen.

In eenvoudig Nederlands wil dit zeggen dat in de uiteindelijke zoekresultaten die Google aan jou zal voorschotelen, de voorkeur zal worden geven aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Tot nu toe was een website die mobiel goed in mekaar zit sowieso aanleiding om je hoger te plaatsen in de zoekresultaten, maar binnenkort gaan ze dus nog een stap verder.

Hoe kan jij je hierop voorbereiden?

Resonsive Webdesign

Webdesigners ontwerpen doorgaans websites met de desktopversie als basis. Vervolgens wordt de website aangepast zodat ze ook op tablet en mobiel goed werkt. Dit procede is ook gekend als “responsive webdesign”.

 

Mobile-first Webdesign

Een goeie webdesigner is echter al een stap verder, en zal bij het ontwerpen vertrekken vanuit de mobiele versie. Vervolgens wordt deze aangepast zodat ook op desktop de website mooi wordt getoond. In de praktijk zal je website er bijna nét hetzelfde uitzien, daar ga je dus zeker niets aan merken. Wat wél een belangrijke invloed zal hebben is dat jouw website beter ontworpen is met de grootste groep internetgebruikers (en dus ook potentiële klanten!) in het achterhoofd. Belangrijk gevolg is dat ook Google dit zal merken, en je website een hogere plek zal krijgen in de rangschikking.

 

O nee, ben ik te laat?

Geen paniek, het gaat om aankomende veranderingen. Ook lopen we in Vlaanderen sowieso achter op internationale trends, het percentage mobiele gebruikers wordt bij ons momenteel (maart 2018) op ergens tussen 30% en 40% geschat, afhankelijk van het onderzoek. Als we bij Egidex het gemiddelde nemen van al onze klanten, dan surft 43% van hun bezoekers momenteel via smartphone. Nog steeds minder dan helft dus. Máár dit gaat veranderen, en dat weten we zeker. Geen reden dus om bij de pakken te blijven zitten.

 

Wat moet je onthouden?

  • Ben je webdesigner: hou dan de mobiele gebruikers in het achterhoofd bij het ontwikkelen van nieuwe websites. Laat de desktopgebruikers zeker niet in de kou staan, deze blijven uiteraard superbelangrijk.
  • Ben je een ondernemer of ben je betrokken bij de website in je bedrijf: spreek de persoon of het team dat verantwoordelijk is voor de website hier zeker over aan. Vraag je webdesigner of ze van deze ontwikkeling op de hoogte zijn, en hoe ze hier mee omgaan.

En als je websitebouwer het hoort donderen in Keulen is het misschien de moment om eens uit te kijken naar een andere webdesigner?
(of stuur hem anders de link van dit artikel door 🙂 )

Blijf op de hoogte van onze opleidingen!

We sturen je enkel informatie rond nieuwe opleidingen en data. Geen onnodige reclame en spam dus :-)

Je bent met succes geabonneerd!