Een mooie verpakking is tof, maar het is de inhoud die telt. Niemand bezoekt je website omdat ze mooi is. Zorg dus voor schitterende teksten, foto’s, getuigenissen en een goed verhaal!

 

Waarom is dit zo belangrijk?

Natuurlijk is een mooie website aangenamer om te bezoeken. Helaas merken we vaak dat de inhoud achter blijft, en dat is heel erg jammer. Bezoekers zijn namelijk op zoek naar inhoud. Ze hebben een vraag, een zorg, een probleem, en zijn op zoek naar een oplossing of informatie. Denk mee met je potentiële klanten, zoek uit wat hun vragen/problemen zijn, en maak ze duidelijk dat je ze kan helpen. Ondersteun dit met foto’s van je producten of realisaties. Voorzie ook getuigenissen van mensen die hetzelfde probleem hadden en die je met succes geholpen hebt.

 

Is design dan niet belangrijk?

Integendeel! Een mooi en goed doordacht design is cruciaal. Het zorgt voor een goede eerste indruk en versterkt de inhoud. De bezoeker voelt zich meteen thuis en begrepen. Een mooie wagen komt nu eenmaal beter tot zijn recht in een mooie en luxueuze toonzaal. In een vervallen schuurtje ga je geen nieuwe wagen kopen. Maar omgekeerd zal de bezoeker snel merken bij een proefrit dat de wagen toch niet zo praktisch blijkt te zijn, dat de opties behoorlijk duur uitvallen en dat de weinig behulpzame verkopers niks begrepen hebben van wat hij wil. En dan is hij weg. Niemand komt immers voor je toonzaal, ze komen voor een wagen! (En er zijn nog andere mooie toonzalen, waar maakt die van jou dan het verschil?)

 

Vergeet Google niet!

99,99% van de mensen die online op zoek zijn naar een oplossing starten hun zoektocht bij … Google. Dus moet je zorgen dat jouw website tussen de zoekresultaten terechtkomt die relevant zijn voor die bepaalde zoekopdracht. En je raadt nooit wat de meest efficiënte manier is om hiervoor te zorgen …. inderdaad, goede inhoud! Niet zomaar een kort algemeen tekstje waarin je vermeldt dat je een uitstekende service biedt aan een scherpe prijs. Nee, leg uit dat je de problemen of noden van je klanten begrijpt en hoe je hier heel concreet een goede oplossing voor kan aanbieden. En als je zelf niet goed weet hoe je dit kan verwoorden, zoek dan een professional die je hierbij kan helpen.

 

Over de impact van de juiste woordkeuze

Voor een klant van ons hebben we een optimalisatie gedaan op zijn webshop. In plaats van het menu-item “shop” waaronder je vervolgens kon kiezen uit alle categorieën, hebben we heel eenvoudig dat woordje “shop” vervangen door “kies een categorie”. Resultaat: 32% méér kliks op dit menu-item. Van alle aanpassingen die we in die periode hebben gedaan (en geloof me, dat waren er heel wat) was er geen enkele met een groter resultaat dat dit eenvoudige woordje. Foto’s, kleuren, lay-out, gebruik van symbooltjes, lijstjes met vinkjes, noem maar op. Geen enkele wijziging heeft in die periode voor een grotere impact gezorgd. Eén woordje!

 

Enkele praktische tips:

  • Zoek uit wie je klanten zijn, en waar ze naar op zoek zijn.
  • Schrijf relevante teksten waarin je duidelijk maakt dat je ze kan helpen.
  • Vermijd marketing taal en algemeen gezwets. Mensen voelen dit soort van verkooppraatjes heel goed aan. Hou het oprecht en to-the-point.
  • Gebruik authentieke foto’s en geen algemene nietszeggende foto’s die je van internet hebt geplukt of hebt aangekocht. Investeer desnoods in een professionele fotograaf die de perfecte foto’s kan maken om je verhaal te ondersteunen.
  • Laat je klanten hun verhaal doen, de impact van een goede klantengetuigenis wordt nog steeds heel erg onderschat.

 

Wat moet je onthouden?

  • Ben je webdesigner: wijs je klant op het belang van goeie inhoud.
  • Ben je een ondernemer of ben je betrokken bij de website in je bedrijf: doe echt moeite om te zorgen voor goeie inhoud. Als je hiervoor zelf niet voldoende tijd hebt, of je bent er niet zo goed in, zoek dan zeker professionele ondersteuning en laat je bijstaan. Je zal merken dat dit een hele grote impact heeft op je website.

Blijf op de hoogte van onze opleidingen!

We sturen je enkel informatie rond nieuwe opleidingen en data. Geen onnodige reclame en spam dus :-)

Je bent met succes geabonneerd!